Studiecoaching 11-14 jarigen.


De periode groep 8 t/m 2e brugklas is bepalend voor de verdere schoolcarrière en vooral voor het plezier in leren. Ik ben beschikbaar om de enkeling die dat wil op dit stuk van de leerweg te begeleiden.

Achtergrond

Op de middelbare school kwam ik zelf nooit verder dan de eerte klas van de HBS en op mijn vijftiende zat ik op zee als lichtmatroos. Alles wat ik graag wilde moest ik dus via omwegen zien te bereiken. Via een schakelklas naar de Hogere zeevaarts School bijvoorbeeld. Vliegeropleiding bij de KLU, lerarenopleiding wis- en natuurkunde en een universitaire studie pedagogiek en onderwijskunde tenslotte om er achter te komen waar het in het onderwijs nou echt om ging. Dat laatste heb ik overigens pas echt goed begrepen na veel verschillende functies binnen dat metier en het experimenteren met alle onderwijsmethoden die me kansrijk leken. Na 40 jaar onderwijspraktijk en onderzoek durf ik me nu wel een expert in coaching en begeleiding te noemen.

Missie

Wat ik wil is meer zijn dan een gewone huiswerk- en studiebegeleider. Ik beschik naast vakinhoudelijke kennis namelijk vooral over expertise op het gebied van individuele leerprocessen en de vaardigheid om die leerprocessen te begeleiden.
Niet iedere pupil zal baat hebben bij mijn aanpak. Daarom is het goed om duidelijk te zijn over mijn mensvisie en de daaruit voortkomende manier van werken. Mijn doel is niet in de eerste plaats een goed cijfer op de volgende toets maar het ontwikkelen van ambitie en zelfstandigheid. Ook het terug brengen van de 'Funktionslust' vind ik belangrijk. Dat is die spontane vreugde die kinderen van nature beleven aan het leren praten, lopen en fietsen. Dingen dus, waar geen school aan te pas hoefde te komen. Ouder en kind die alleen maar begeleiding wil passen niet bij mij. Zij die graag een leeravontuur met me aan durven te gaan wel.

Arrangementen

Elk mogelijk arrangement begint met een, uiteraard kosteloos, kennismakingsgesprek waarin we in eerste instantie kunnen vaststellen of, en zo ja wat, ik in de bestaande situatie kan betekenen. Dan maken we plannen; eerst gezamenlijk maar al heel snel de pupil alleen. Vervolgens is er coaching die in de loop van het traject steeds minder wordt. En tenslotte de evaluatie die via co-evaluatie (wij samen) langzaam zal opschuiven in de richting van zelfevaluatie. Planning en vooral evaluatie - dus wat was ik van plan te leren en wat kwam daarvan terecht - worden vastgelegd in een portfolio. Die heeft nut als rapportage maar is vooral van belang voor de bevordering van de reflectie op het eigen leren.
Leven is meer dan school alleen. Dus ik zal me wellicht bemoeien met de zaken buiten school die voor het kind belangrijk zijn en de ambities die hij/zij heeft in de verdere toekomst. Dat kan bijvoorbeeld sport zijn, het bouwen van computers of programmeren, vliegen of zelfs kunst (al ben ik op dat laatste gebied geen expert)

Kosten

Geld zou geen drempel mogen zijn bij zoiets belangrijks als waar het hier over gaat. Voor mijn inzet zal ik dan ook niet meer vragen dan de wettelijke vrijwilligersbijdrage van € 5,- per uur. Plus eventuele reiskosten. Overigens denk ik dat kinderen best beloond mogen worden als ze iets presteren. Dus het is goed om ook met de kosten daarvoor rekening te houden.

Ten slotte

Wanneer je als ouder de opvoeding voor een stukje uit handen geeft is het goed te weten met wie je te maken krijgt. Op deze site is, via daarover onder de tab Over mij iets meer te vinden. En onder de tab 'Essays' staan bij 'Vlieginstructie' mijn opvattingen over onderwijs in het algemeen en de opvoeding tot zelfstandigheid in het bijzonder.

Terug

Contact

drs. H.W. Heringa
Witkoelenweg 4
9537 TE Eesergroen
Tel: 0599785640
www.twosigma.nl
Mail me